Duurzaam verpakken is een drempel

Een webwinkel heeft tijdens de Webwinkel Vakdagen in Utrecht een onderzoek onder de bezoekers verricht naar hun opvattingen over duurzaam verpakkingsmateriaal. De winkeliers vinden het niet erg om te betalen voor duurzame verpakkingen, maar ze geven duurzaamheid nog geen prioriteit. Een paar interessante conclusies die het onderzoek getrokken kunnen worden: - 6% van de webwinkeliers geeft aan producten te verzenden in maatverpakkingen zoals speciale boek- en dvd-verpakkingen. Dit is een eenvoudige manier om materiaal te besparen. - 10% van de ondervraagden geeft aan wel eens milieuvriendelijke verpakkingen te kopen. - 60% zou duurzaam verpakkingsmateriaal aanschaffen om daadwerkelijk bij te dragen aan het milieu en niet uit marketingoverwegingen. - 65% geeft aan eerder een duurdere milieuvriendelijke verpakking te kopen dan een goedkopere verpakking die alleen maar duurzaam oogt. Webwinkeliers selecteren verpakkingsmaterialen voornamelijk op: de bescherming van het product, gebruiksgemak en prijs. Duurzaamheid komt wat dat betreft op de laatste plaats. Toch geven de webwinkeliers duurzaamheid wel belangrijk. Ze vinden dat duurzaamheid de standaard zou moeten zijn in de verpakkingsbranche, maar dat moet voornamelijk komen van de leveranciers van producten. Bron: Club van 30
Scroll to top