Duurzame verpakking wordt concurrentieel

Duurzame verpakking krijgt steeds meer aandacht en wordt ook een haalbaar alternatief voor de PET-producten. Dat stelde de International Biodegradable Polymers Association and Working Groups (IBAW) tijdens de beurs Interpack, die eind vorige maand in Düsseldorf werd georganiseerd. De IBAW pakte daar uit met de tentoonstelling ‘Bioplastics in Packaging’.

“Bioplastic heeft een grote toekomst,” vertelde IBAW-voorzitter Harald Kaeb aan het magazine Beverage Daily. “Zo stelde NatureWorks een afbreekbaar natuurlijk polymeer voor dat afgeleid is van suikers. Het bedrijf stelt dat het het eerste kostenefficiënt biodegradeerbaar alternatief is om de marktdominantie van PET-verpakkingen aan te vallen.”

“Op het gebied van prijs moeten we in de buurt van PET-producten zitten,” benadrukte NatureWorks-woordvoerder Mark Vergauwen. “Maar de grondstoffen van de traditionele verpakkingsindustrie, die afkomstig zijn van de olie-industrie, worden duurder. Wij zijn er anderzijds in geslaagd om de kosten af te bouwen. Dat betekent dat we nu ongeveer in dezelfde prijsklasse zitten als PET-producten.”

Beverage Daily merkt op dat analisten er inderdaad van overtuigd zijn dat natuurlijk afbreekbare verpakkingen een grote toekomst hebben. “Er is uiteraard het groeiende milieubewustzijn, gekoppeld aan de sterkere positie van de consument,"”merkt het magazine op. "Daarnaast stijgt ook het aanbod aan voorverpakte voeding. Dat alles zorgt ervoor dat de voedingsindustrie en de verpakkingssector gedwongen worden om steeds milieuvriendelijker te produceren.”

Bovendien stipt Beverage Daily aan dat de wetgevers steeds meer financiële voordelen zullen aanbieden aan composteerbare verpakkingen. “Dat moet de intrede in de markt voor bioplastics gemakkelijker maken,” wordt er benadrukt.

“Deze producten zijn gebaseerd op herbruikbare grondstoffen, zoals korenmeel, suiker of plantaardige olie,” merkt Beverage Daily nog op. “Ze hebben dus een beperkte impact op het milieu en zijn niet zo gevoelig aan prijsfluctueringen van de olie. Bovendien kan dit voor de Europese boeren een nieuwe bron van inkomsten zijn en bovendien het imago van de landbouw verbeteren.”

Op Interpack2005, de 17de internationale beurs van de verpakkingsindustrie, waren 2.668 exposanten uit 106 verschillende landen ingeschreven. In totaal werden er 176.000 bezoekers geteld, wat voor de beursorganisatoren een nieuw record betekent.

Bron: Managing21

Share:

Scroll to top