"Einde plastic PET-fles in zicht"

Frisdrankfabrikant Pepsi heeft een nieuw soort PET-fles gemaakt, bestaande uit enkel plantaardig materiaal. Hierdoor is de fles honderd procent recyclebaar.

Dit maakte het bedrijf onlangs bekend. De fles bestaat onder andere uit restafval als graanschillen en pijnboomschors. PepsiCo wil in de toekomst ook andere producten gebruiken voor de verpakking, zoals sinaasappel- en aardappelschillen. In 2012 moet de fles op de markt komen.

Het materiaal heeft dezelfde moleculaire structuur als een PET-fles, zonder dat het CO2 verbruikt in het proces. Allen Herschkowitz, een vooraanstaande wetenschapper die zich bezig houdt met afvalmanagement, noemt de verpakking een belangrijke innovatie. "Dit is het begin van het einde voor PET-plastic". Hij stelt dat de markt niet anders kan doen dan reageren op deze ontwikkeling.

Het is de nieuwste etappe in de duurzaamheidsrace tussen de twee softdrink-giganten. Vorige week opende Coca-Cola nog de grootste recyclingfabriek van Europa voor oude flessen, terwijl Pepsi vorig jaar zijn klanten in een nogal agressieve reclamecampagne ("Recycle. It's badass") aanmoedigde hun flessen in te leveren voor recycling in zogenaamde Dream Machines. Daarvan werden 100% gerecycelde flessen gemaakt voor het Pepsi-merk Naked; maar met de invoering van plantaardige flessen voor al zijn merken zal PepsiCo een nog veel grotere inhaalslag maken.

PepsiCo gaat de plantaardige flessen, die verder in ieder opzicht hetzelfde zijn als de huidige plastic flessen op basis van aardolie, in 2012 als proef op de markt brengen. Aan de hand van de resultaten van die proef zullen de flessen verder ontwikkeld en geproduceerd worden.

Bron: Nuzakelijk

Share:

Scroll to top