Greenpeace richt pijlen op Barbie

De Amerikaanse afdeling van Greenpeace richt zich in haar nieuwe campagne op de beroemdste speelgoedpop ter wereld: Barbie. Volgens Greenpeace gebruikt speelgoedfabrikant Mattel hout uit bedreigde regenwouden voor het maken van verpakkingen. In de campagne beëindigd Ken zijn relatie met Barbie omdat zij ontbossing zou steunen. Greenpeace-activisten beklommen het hoofdkantoor van Mattel en bevestigden daar een spandoek met de afbeelding van een boze Ken onder de slogan ‘Barbie: It’s over. I don’t date girls that are into deforestation.’ De actie is volgt op een rapport van Greenpeace waarin ze claimt dat Mattel papier inkoopt bij Asian Pulp & Paper, een bedrijf dat illegaal regenwouden in Indonesië kapt voor houthandel. Mattel is de grootste speelgoedfabrikant ter wereld. Greenpeace richt haar campagne daarom op Mattel, maar beschuldigd ook fabrikanten Disney, Hasbro en Lego van het steunen van illegale houtkap. Op de site van de milieuorganisatie kunnen bezoekers mailen naar Mattel met een verzoek om de illegale houtkap te stoppen. Indonesië herbergt het op twee na grootste regenwoud ter wereld maar kampt met grootschalige illegale houtkap. Het verdwijnen van de regenwouden is slecht voor het klimaat en bedreigt de Sumatraanse tijger, aldus de milieuorganisatie. Greenpeace maakte eerder succesvol gebruik van zogenaamde ‘social warfare’ of ‘PR-oorlog’ met een campagne tegen Nestlé. Met de verspreiding van aanstootgevende filmpjes via social media dwong het Nestlé om de palmolie in haar producten uit duurzame bronnen te halen. Bron: Club van 30
Scroll to top