Weggooien zonder zorgen met Bio Futura

Elke evenementenorganisatie komt voor het dilemma te staan: wat doen we met het afval? Nu zijn er festivals waar statiegeld op de plastic bekers zit, of waar gratis consumptiebonnen worden uitgedeeld aan iedereen die een bepaald aantal lege bekers inlevert. Den Haag Centraal à la Carte koos een andere ‘groene’ oplossing: Bio Futura. De jonge ondernemer Wouter Moekotte waagde drie jaar geleden de stap om een eigen bedrijf in duurzame verpakkingsmaterialen te starten. Niet echt het eerste wat in het hoofd van elke young professional opkomt. Nee, de wereld van zakjes en bakjes klinkt misschien niet sexy, maar wanneer je erin rolt, gaat er een wereld voor je  open. Zo ook bij Moekotte, die een tijd in Denemarken heeft gewoond en gewerkt. “Ik ben er echt ingerold, al had ik altijd de drang om iets met hernieuwbare energie en bio-energie te doen. In eerste instantie zag ik vooral kansen in papieren tassen en zakjes. Pas toen ik me erin ging verdiepen zag ik de vele mogelijkheden met ‘disposables’. Voor elke toepassing heb je wel een oplossing. Scandinavië is echt een voorloper op dat gebied”. Na de nodige knowhow te hebben opgebouwd, durfde Moekotte het aan om terug in Nederland een eigen bedrijf te beginnen. Bio Futura is opgericht om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar milieuvriendelijke verpakkingen en voorziet natuurvoedingswinkels, cateraars, restaurants en andere organisaties van duurzame verpakkingsmaterialen. Inmiddels maken zelfs bedrijven als Ikea gebruik van zijn producten. Volgens Moekotte is er nog een hoop te winnen op het gebied van biologisch afbreekbare verpakkingen en duurzaam ondernemen. “Het is heel belangrijk om na te blijven denken over je afval. We moeten nog steeds af van de fossiele brandstoffen en bovendien gaan we echt veel te nonchalant om met verpakkingen. Kijk maar na een zonnige dag op het strand: overal afval”. Moekotte denkt daarom dat het niet alleen belangrijk is voor evenementen om ‘groene’ materialen te hebben, maar ook voor bijvoorbeeld strandtenthouders. “Je hoeft voedselresten en verpakking dan niet meer van elkaar te scheiden. Dat is toch winst. En ook de bordenwasser is niet meer nodig”. Bio Futura levert een breed assortiment aan milieuvriendelijke verpakkingen. Het servies dat voor Den Haag Centraal à la Carte wordt gebruikt, is één van de meest exclusieve series van Bio Futura. Volledig biologisch afbreekbaar waardoor bezoekers zonder zorgen alles in de afvalbak kunnen gooien. “Het wordt handgemaakt in India in kleine familiefabrieken. Dat is veel werk en daarom niet bestemd voor de massaproductie”. Het servies is gemaakt van palmbladeren die van de boom zijn gevallen. “Alles is stevig en watervast. Bovendien kan het in de magnetron”. Naast deze serie heeft het bedrijf andere biologisch afbreekbare verpakkingen zoals bioplastic tassen en duurzame disposables die zijn gemaakt van hernieuwbaar, natuurlijk materiaal. Vooral suikerriet, zetmeel en PLA worden gebruikt. Al deze materialen zijn composteerbaar. Bioplastic is bijna niet te onderscheiden van de ‘oude’ plastic bekers. Meestal is een merk het enige wat anders is. Bioplastic wordt gemaakt uit natuurlijke producten, zoals zetmeel van aardappels of maïs, dan wel uit cellulose. De bioplastics uit maïs zijn de meest gangbare. Bioplastic is van nature ook composteerbaar; gemiddeld duurt de natuurlijke  afbraak enkele weken tot twee jaar. Het grote verschil met traditionele vormen van plastic is dat bij deze laatste groep petroleum wordt gebruikt, een fossiele brandstof en dus niet hernieuwbaar. Daarnaast wordt bij het produceren van bioplastic aanzienlijk minder CO2 uitgestoten dan bij plastic op basis van petroleum. Toch is groen niet altijd goed, blijkt uit een recente uitzending van het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde. In het programma werd uit de doeken gedaan dat er voor biokunststof soms genetisch gemodificeerde maïs als grondstof wordt gebruikt. Moekotte: “Het programma heeft veel stof doen opwaaien. Toch het is zeker mogelijk om ècht duurzaam te zijn. Als groothandel moet je goed letten op kwalitatieve certificaten en keurmerken. Dan weet je dat de controles goed zijn uitgevoerd. Daarnaast gaan wij soms ook zelf naar fabrieken”. In het oerwoud aan logo’s heeft Moekotte in elk geval een aantal logo’s waar hij veel waarde aan hecht. Deze staan allemaal op zijn website. “Het logo met de kiemplant is vrij bekend. Die zie je vaak in de Albert Heijn bij verpakkingen van kiwi’s, mango’s en ander kwetsbaar fruit”.
Scroll to top