Blog

Nieuwe webshop

Onze vorige site, die sinds 2012 actief was, was nodig toe aan een upgrade. Daarom hebben wij eind
2016 besloten om onze site een nieuwe look te geven en meteen over te stappen naar de nieuwste
versie van Magento (2.1). Op deze manier konden wij werken aan een systeem dat klaar is voor de
toekomst en waar wij de komende jaren verder op kunnen bouwen.

Meer lezen

Inloggen op uw account in de nieuwe webshop


Bij de overgang naar de nieuwe webshop is helaas gebleken dat de wachtwoorden van de klant-accounts niet zijn meegekomen.
Het is helaas noodzakelijk om voor de eerste bestelling één keer uw wachtwoord te resetten.
Onderstaand leest u hoe u dit in enkele eenvoudige stappen kunt doen:

  1. Klik op 'Inloggen' rechtsboven in de webshop

  2. U bent nu in de klant-login, klik hier op 'Wachtwoord vergeten?' 

  3. Voer het emailadres dat bij Bio Futura bekend is in en klik op 'Wachtwoord resetten'

  4. U krijgt een email van ons (controleer svp ook uw spamfolder), waarmee u uw nieuwe wachtwoord kunt instellen.
    Daarna kunt u direct inloggen!


Mocht het onverhoopt toch niet lukken om op deze wijze toegang te krijgen, stuur dan een email naar: klantenservice@biofutura.com

Wij lossen het snel voor u op!



Verkiezingen 2017 - Is duurzaamheid geen thema meer?

Wellicht weet je al op wie je gaat stemmen deze verkiezingen of misschien hak je de knoop pas door in het stembureau. Je kunt je stem baseren op gewoonte, familie en traditie of op de programmapunten en de thema’s die voor jou belangrijk zijn. Zowel aan thema’s als aan politieke partijen is er deze verkiezingen geen gebrek. Maar soms krijg ik het gevoel dat de media en de politici voor ons besloten hebben dat er slechts een handje vol thema’s echt belangrijk zijn. Er wordt vooral veel aandacht geschonken aan de zorg in het algemeen, de ouderenzorg, de AOW leeftijd, het immigratiebeleid en onze rol binnen Europa. Niet zo gek, omdat we net uit een economische crisis komen, een vergrijzende samenleving hebben en een rol gespeeld hebben in het opvangen van vluchtelingen. Een van de thema’s die ik erg belangrijk vind, op persoonlijk en op zakelijk gebied, is milieu en duurzaamheid. De niet meer te ontkennen klimaatverandering, het enorme plastic probleem en de afhankelijkheid van fossiele grondstoffen.

Meer lezen

Innovatief vulmateriaal

Iedere onderneming heeft wel eens te maken met uitdagingen. Uitdagingen waarbij de oplossing niet altijd voor de hand ligt en waar tijd en energie in gestoken moet worden. Als bedrijf met een ideaal en een duidelijk duurzaamheidsbeleid, streef je er naar om oplossingen te vinden die aansluiten bij dit beleid. Dat laatste is helaas nog wel eens een uitdaging op zich. Zeker als het gaat om de minder zichtbare delen van het bedrijf: het vulmateriaal voor de verzenddozen.
Duurzaam verpakken
Al sinds 2008 verkopen wij disposables en verpakkingsmaterialen, gemaakt van hernieuwbare grondstoffen. Deze verpakkingen dienen als vervanging voor het traditionele olieplastic en moeten voldoen aan een bepaald niveau van duurzaamheid. Als webshop is het noodzakelijk dat deze producten compleet en zonder schade bij de klanten aan komen. Hiervoor worden niet alleen verzenddozen gebruikt, maar indien nodig ook vulmateriaal. Dit lost het probleem van het verzenden op, maar creëert ook weer een nieuwe uitdaging.
Verzenddozen
In ons magazijn wordt er gebruik gemaakt van standaard formaat dozen voor de verzending. Dit bespaart tijd en geld voor het magazijn, voor ons en uiteindelijk ook voor de ontvanger van het pakket. Maar laten we wel wezen, niet iedere bestelling is hetzelfde en niet ieder product heeft dezelfde afmetingen. Hier komt het vulmateriaal om de hoek kijken. Vulmateriaal dat bij veel bedrijven bestaat uit piepschuim vormpjes of grote piepschuim blokken. Materiaal dat voor ons geen optie is, zeker niet uit duurzaamheidsoogpunt.
Papieren opvulmateriaal
De meest logische, duurzame en kostenbesparende optie leek gevonden; Papier. Gerecycled papier, in grote proppen, die de producten moesten beschermen en de dozen op moesten vullen. Niet alleen hadden wij zelf onze twijfels over dit materiaal, zo ook onze klanten. Uit beoordelingen en directe feedback van de klanten bleek dat er doorgaans veel te veel papier nodig was om de dozen op te vullen. Het papier werd platgedrukt en aangevuld met nog meer papier, waardoor de dozen soms gevuld waren met meer papier dan producten.
Zoektocht naar alternatieven
Wij kunnen ervoor kiezen om de beoordelingen en de eventuele kritiek naast ons neer te leggen. Wij kunnen er ook voor kiezen om er iets mee te doen en actief op zoek te gaan naar alternatief en innovatief vulmateriaal. Dit laatste hebben wij gedaan en we kunnen met recht zeggen dat dit een behoorlijke zoektocht was. Veel alternatieven bleken te duur, te klein of geproduceerd op te kleine schaal. Van eierschalen tot ballen gevuld met stro en hennep, we hebben alles voorbij zien komen.
Bioplastic als vulmateriaal
Uit gesprekken met andere bedrijven bleek dat veel ervoor kozen de dozen op te vullen met luchtkussentjes. Perfect! Lucht is duurzaam, goedkoop en we hebben er genoeg van toch? Maar helaas zit het verpakt in een plastic omhulsel, welke net als het piepschuim geen optie is voor ons. Na veel zoekwerk kwamen wij erachter dat deze “air cushions” oftewel luchtkussens ook verkrijgbaar zijn in bioplastic. Om precies te zijn van PLA, een materiaal waar wij bekend mee zijn en veel mee werken. Het materiaal is gemaakt van een hernieuwbare grondstof, namelijk maïszetmeel. De melkzuren in dit zetmeel kunnen omgezet worden in een granulaat. En van dit granulaat worden niet meer alleen onze bekers, rietjes en bakjes gemaakt, maar dus ook het vulmateriaal.
Op naar de volgende
Gecertificeerd composteerbaar vulmateriaal, waar minder van nodig is dan bij papier. Hiermee zijn wij als onderneming weer een stapje verder in het verduurzamen van de keten. De oplossing lag niet voor de hand en we hebben er veel tijd en energie in moeten steken, maar het was het zeker waard. Op naar onze volgende uitdaging!

Internationale kerst bij Bio Futura

Tussen al het pepernoten en Sinterklaas geweld door zijn veel van ons ook al druk plannen aan het maken voor de kerstdagen. Het van oorsprong christelijke feest wordt in meer dan 160 landen gevierd, soms ook onder de naam “Family Day”. Want dat is wat het tegenwoordig voor veel van ons betekent, een of twee dagen, waarbij naast eten en cadeaus,  de familie en vrienden centraal staan.

De een viert het traditioneel met een groot diner voor de familie, de ander kiest ervoor om de sneeuw of de zon op te zoeken. Ieder persoon heeft zijn eigen gevoel en idee bij de kerstdagen en zal het dan ook anders vieren. Tijd voor ons om de tradities en plannen binnen het bedrijf eens onder de loep te nemen. Verschillende achtergronden, nationaliteiten en culturen moeten toch een verscheidenheid aan tradities opleveren, hoewel er wellicht meer overeen komt dan je zou denken.

Meer lezen

Kraftpapier; Wat is kraft?

Kraftpapier, wat is het precies? Kraft is populair en niet meer weg te denken als papiersoort. Notitieboeken, inpakpapier, snoepverpakkingen, fotoalbums, tasjes en nog heel veel meer producten worden tegenwoordig van kraftpapier of kraftkarton gemaakt. De natuurlijke uitstraling en de sterkte van het papier maakt het een veel gevraagd materiaal voor zowel bedrijven als consumenten. Maar wat is kraftpapier nu eigenlijk en waarom gebruiken we dit graag?

                                                                                                  

Meer lezen

Nieuw beker recyclingsysteem op Noorderzon!

Afgelopen week is een nieuw, duurzaam drinkbeker concept gelanceerd op het jaarlijkse Noorderzon festival in Groningen. Eenmalige, bioplastic (PLA) drinkbekers op basis van maïs werden ingezameld en gerecycled tot consumptiemuntjes voor de editie van volgend jaar. In samenwerking met Bio Futura en andere partners (hieronder vermeld) zijn elf dagen lang de handen ineen geslagen, om zoveel mogelijk van de 500.000 bekers in te zamelen en recyclen. Bezoekers werden aangespoord hierbij te helpen. Wie 50 bekers inlevert, kreeg een consumptiemunt! De afgelopen dagen zagen we met name kinderen enthousiast het terrein afspeuren naar lege bekers. Deze bekers werden opgespaard en vervoerd naar de recycling fabriek in België. Om vervolgens een nieuw leven krijgen als consumptiemunt voor het Noorderzon festival 2017. Al met al een geweldig voorbeeld van Reduce, Re-use & Recycle!  

Meer lezen

Van "Zwarte Zaterdag" naar "Groen Kamperen"

Elk jaar in juli is het weer feest op de weg, lange files, kinderen die elk uur naar het toilet moeten en ongeduldige medeweggebruikers die hun claxon vaker gebruiken dan hun richtingaanwijzer. Gelukkig, het is weer vakantietijd! Miljoenen mensen vanuit heel Europa trekken er jaarlijks op uit om nieuwe plekken te ontdekken of juist om hun vertrouwde plekje op de camping te bezoeken. Ieder naar zijn eigen bestemming en ieder op zijn of haar eigen manier. Velen zullen kiezen voor het gemak en comfort van een camper of een caravan, maar de echte liefhebbers gaan nog steeds voor de tent. Vanuit een duurzaamheidsperspectief is de tent de beste optie, maar als je echt verantwoord wilt kamperen komt er meer bij kijken dan enkel het aanschaffen van een tent.

 

Meer lezen

50 Miljoen kilo afval, op dat hele kleine stukje aarde

Het is een doorn in het oog, onwaarschijnlijk slecht voor het milieu en lijkt steeds erger te worden. Elk jaar belandt er 50 miljoen kilo afval in de Nederlandse natuur en op straat. Overvolle vuilnisbakken, plastic flesjes in de struiken en snoeppapiertjes hebben hierdoor een groot aandeel in ons dagelijkse uitzicht. Er komen steeds meer opruiminitiatieven, welke wij toejuichen en ondersteunen waar mogelijk. Maar zijn deze initiatieven de oplossing? Of is het dweilen met de kraan open?

 

Meer lezen

Scroll to top